mandag 12. mars 2012

Lykke - vårt eget valg?

I sammenheng med våre uteopphold er det mange som kommer med den samme konklusjonenen. "Hvor rik man er trenger ikke måles i penger" "Hvor mye man har definerer ikke hvor lykkelige vi er" osv. Så jeg kom til å tenke på en annen ting som kan bidra til hvor godt vi har det.

Etter å ha bodd i Brasil i 5 måneder, er det en ting jeg virkelig har beundret. Det er de menneskene som går igjennom livet, og opplever den ene tragedien etter den andre. Har fått en utrolig dårlig hånd utdelt på hånden. Som går i en motbakke hele tiden, uten å komme til toppen. Folk som opplever så mye urettferdighet, men fortsatt mener de har et godt liv. Uansett hva noen av disse menneskene møter, klarer de på en eller annen måte å alltid se situasjonen fra den beste vinkelen. Det er selvfølgelig mange defenisjoner på lykke og hva det er. Men jeg tror så absolutt den viktigste delen er å finne den i oss selv.

Så kanksje det som definerer om vi er lykkelige ikke alltid er hva vi opplever, men hvilken side vi velger å se det fra? Hvilken innstilling vi velger å ha og hvordan vi bestmmer oss for å gå en situasjon i møte. Enten det er noe stort, eller en liten bagatell. Vi har alltid et valg. Vi kan si til oss selv "dette er umulig og urettferdig", eller vi kan velge den andre stien, "jaja, det kunne vært verre", "jeg er glad for den tiden jeg fikk", "Nå vil helt sikkert et vindu åpne seg for meg snart", "hva kan jeg gjøre for å snu dette?". I situasjoner jeg ser og hører om, tenker jeg med meg selv at jeg aldri ville taklet det. Men så ser jeg disse menneskene, de som ikke gir opp håpet og som nekter å la seg bryte ned. Jeg tror, om flere av oss bestemmer oss for å prøve å se ting fra den lyseste siden, vil vi klare det. Alt starter i oss selv. Jeg tror vi alle kan være med på å forebygge vår egen lykke. Uansett hva vi opplever og hvor vanskelig ting kan være, finnes det alltid et valg. Det er noe jeg har erfart og sett i løpet av disse månedene, og vil oppfordre alle andre til. Hva om vi starter i det små. Hver dag vi tar et skritt ut av sengen, sier vi til oss selv "I dag, skal jeg prøve å se ting fra den lyseste siden" Har ikke alltid en sak to sider?

1 kommentar:

  1. Dette var utrolig godt å lese Miriam! Viktig å bli minnet på.. Du er god! :)

    SvarSlett