mandag 5. desember 2011

Samarbeid i et team

Når vi blir sendt ut fra Hald, reiser vi alle i team. Det kan være noe helt fantastisk, utfordrene eller ganske drit. Heldigvis for meg, har denne opplevelsen til nå vært veldig positiv. I løpet av disse 8 ukene har jeg opplevd en del, og teamarbeidet har absolutt blitt satt på prøve. Jeg har opplevd å ha en som fikk meg til å le når jeg ble påkjørt av en buss, vært der når ting var vanskelig, sovet hos meg når jeg trengte det og aldri latt meg gå igjennom noe alene. Min team partner er helt unik. 

Det å jobbe i et team kan føre til mange ufordringer. Vi jobber sammen, ser hverandre hver dag, skriver oppgave sammen, har de samme vennene og enda, tekster vi og chatter hver dag. Vi er to veldig forkjellige mennesker, med forskjellige intensjoner og måter å gjøre ting på. Det kan da være lett å ville få frem sine meninger og tanker om ting, men i ettertid tenke at det den andre sa, kanskje ikke var så dumt alikevel. Men det kan også føre til at ting blir gjort mer effektivt og kan gi oss et bredere perspektiv.  Det er godt å være et team i situasjoner der det kreves en kombinasjon av ferdigheter, evner, erfaringer og bedømmelser fra flere samtidig. Det handler ikke bare om hva en kan få til, men hva vi kan oppnå sammen. Hvis en bommer - bommer begge. Det vil ikke si å alltid være enige, men hvordan løse komflikter, lytt til hverandre, diskutere åpent, og ha tillitt til hverandre. Uten å mestre dette på en konstruktiv måte, blir teamet neppe veldig velfungerende. 

Det er også viktig å prøve og feile, og lære av sine feil. Det å løsrive seg fra det gamle og kjente, og tørre å eksprimentere. Så lenge vi har tillitt til hverandre, er det rom for feil. Det er en prosess å jobbe i et team, og det finnes alltid ting som kan forbedres. Når vi takker ja til plassen vår på Hald, har lærerene allerede bestremt hvem vår partner skal bli. Jeg og Anette hadde blitt intervjuet av forskjellige personer, så at vi klikket så godt, var over all forventing. Jeg er utrolig takknelig for å jobbe i team med Anette, og hun er en person jeg absoluttt kan lære mye av. Jeg tror mye av grunnen til at temet fungerer så bra, er fordi vi hele tiden prøver å samkjøre, høre hva den andre har å si og være ærlige med hverandre. Vi har enda en lang vei å gå, men jeg vil tørre å påstå at vi absolutt er på rett spor. Hun er både min partner, støttespiller og venn. 


Hun er den ene som vil forstå alt når jeg snakker om Brasil, hvor kjedelig NMS historien er, hvor vakre lille Matheus sine øyne her, hvor avhengig jeg er av salade de frutas, dytter meg lenger bak når vi venter på å gå over veien, forstår hvorfor jeg sier "engangskamere moment", hvorfor jeg ler hver gang noen sier "kenki fala?", hvorfor jeg unngår å si orden "bussete" på norsk, skjønner hvorfor jeg går å synger "Firme Nas Promessas", vet hva jeg tenker før jeg har sagt det og ved hjelp av et blikk kan bryte ut i latter med meg. Det er min team partner!







"Et effektivt team er en liten gruppe mennesker med komplementerende ferdigheter som forplikter seg til felles hensikt, innsats og målbare ytelser, som har felles oppfatninger om samarbeidsformer for hvorledes dette kan oppnås og som påtar seg et gjensidig ansvar for dette."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar