søndag 16. oktober 2011

Maten i Brasil

Siden jeg har fått mange spørsmål om maten, tenkte jeg å gi dere en litt mer grundig gjennomgang! Familien jeg nå bor i, er ikke en typisk brasiliansk familie. For en gjennomsnittlig braselianer går nesten hvert måltid i en kjøttrett, ris og svarte bønner. Min familie derimot, eksprimenterer med alt fra kinesisk til tysk mat. Det er ofte ris, men også poteter og alltid en form for salat. De er veldig opptatt av å spise sunt, så det er alltid næringsrike måltider. Men som alle andre her, går det mye i rent og godt kjøtt. Og hver søndag, er det grilling. Da pøser de på med kjøtt, og gjerne i mange forskjellige varianter. Ellers er det alltid mørkt brød til frokost, mye vann, gjerne en smoothie, rikelig med frukt og grønt, og godteri er kun tillatt på lørdager. Jeg må si maten hittil virkelig har falt i smak!

Etter en dag med oppkast, har jeg ikke hatt noe mer mageproblemer (bank i bordet). Det tar litt tid å vende seg til anderledes mat selvfølgelig, men hittil ingen drastiske følger. Det mest uvante er at det ofte er lang tid mellom hvert "ordentlig" måltid, men det begynner å bli en vane nå. Jeg har gått ned 2 kg siden jeg kom hit, så litt forandring i matveien er det jo.

En vanlig mattdag for meg:
09:00 - Forokost; To brødskiver med ost og skinke (f.eks)
12:30 - 13:00 Lunsj; (Det største måltidet) Kjøtt og salat (kanskje ris og en sjenden gang bønner)
15:00 - Et eple og en banan
21:00 - Middag; En smoothie og en sandwitch/salat/frukt/yoghurt

En typisk brasiliansk familie heller nok mer i en "søt" retning, se link: Mat i Brasil



Kjøtt, to forskjellige rissorter, bønner og grønnsaker



Brasilianere er hekta på barbecue og har gjerne 6-7 forskjellige kjøttvarianter

1 kommentar: