søndag 9. oktober 2011

A whole new world

Jeg har nå vært i Curitiba i tre dager. På disse dagene har jeg opplevd, lært, truffet mange og sett mye annerledes og spennende. For hver dag som går, lærer jeg litt mer portugisisk. Det er et veldig vanskelig språk, men når vi blir kastet ut i det slik vi har, blir vi tvunget til å lære. Jeg har nå begynt med en ny strategi. Hvis det er et ord jeg kan, bytter jeg det ut med det engelske. Jeg har telt, og på tre dager har jeg lært meg 49 ord! Det vil jeg ikke kalle en dårlig start. På tross av at jeg føler meg som et lite barn; "What is that? How do I say that? Can you say that again? Is that right?" 
Jeg og Anette har måttet introdusere oss på portugisisk 3 ganger, noe som er like kleint gang på gang.. Heldigvis er de snille og sier vi er flinke (selv om vi vet de synes det høres ut som vi er 3 år). Vi har hatt en språktime, og har vår andre i morgen. I tillegg har vi vår første korøvelse, noe jeg med hånden på hjerte kan si jeg ikke gleder meg til. Ikke nok med at jeg ikke liker kor og ikke er god til å synge, det er til og med på et språk jeg ikke kan. Og bare for å toppe det hele, må vi ha på kjortler som ser ut som halloweenkostymer og opptre foran hundrevis av mennesker. Topp. Men vi får bare ta utfordringen med en postitiv attitude, de andre får hvertfall noe å le av. Ellers har jeg begynt å drikke kaffe mamma og pappa! men ikke nok med det ... SVART kaffe! Nå kan dere være stolte. Familien jeg bor i, er ikke en typsik brasiliansk familie, men mer europeisk, som mange andre i Curitiba.


Allerede nå er det ting jeg opplever veldig annerledes og forskjeller i kulturen. Noen random eksempler:
1. Å kysse folk på kinnet uansett om det er første gang dere treffes.
2. Det å forme en O med tommel og pekefinger betyr fuck you (noe jeg ikke ble fortalt før det var for sent).
3. Det er ikke mulig å drikke vann fra en vanlig vannkran (som ikke har rensefilter)
4. Brasilianere er veldig opptatte, og mange har opptil 2-3 jobber.
5. Fattig og rik bor side om side.
6. Brasilianere spiser vanvittig mye kjøtt!                                                                                                      



Jeg har i dag snakket lenge med en mann som var på besøk her. Han hadde en slags historieundervisning for meg. Noe som var utrolig spennende. Han fortalte meg om hvordan Brasil ble selvstendig, fikk demokrati, indianerene i amazonas, politikk osv. Det gav meg et mye større innblikk i hvorfor Brasil er som det er og hvilke enorme utfordringer de står ovenfor den dag i dag. Fordi Brasil lenge var underdanig Portugal, er de nå et land som i stor grad vil ha og ha. Mye av dette er også opphavet til korrupsjonen som er veldig til stede.

I tillegg fortalte han meg om skolesystemet i Brasil. Store deler av befolkningen tjener dårlig med penger, og er derfor avhengig av at barna starter tidlig med å arbeide. Mange hopper da av før de fullfører high school, og får aldri en utdannelse. Andre som fullfører, har så mye med jobb, og får da ikke nok tid til å studere for å score høyt nok på testen (Vestibular) alle må igjennom for å entre college. I Brasil finnes det ingen måte å få stipend eller lån på før du er inne på college. De offentlige skolene (før college) har mange mindre gode lærere, noe som gir privatskole elevene et store forsprang. Det er en ond sirkel, som setter de "rike" i en klar lederpossisjon. 

Hittil trives jeg veldig godt i Brasil, og gleder meg til jeg kan snakke språket (hverfall som en 6 åring). 



                                                       Vertsfar (Eder) og datter (Gabriela)                      


Goodnight! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar